ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗ ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ; ΚΑΙ ΟΜΩΣ ΥΠΑΡΧΕΙ!

by - 5:18 μ.μ.

Το καλοκαίρι είναι η αγαπημένη εποχή των περισσότερων ατόμων. Είναι μία εποχή που περιμένουμε να έρθει και να φέρει μαζί της θετικά συναισθήματα, ήλιο, θάλασσα, όμορφες στιγμές και ανεβασμένη ψυχολογία. Όμως, όσο παράξενο και αν ακούγεται η κατάθλιψη ζει και υπάρχει και στους καλοκαιρινούς μήνες, κάνοντας αισθητή την παρουσία της στις ζωές πολλών ανθρώπων. Μάλιστα, σύμφωνα με έρευνες, τα ποσοστά κατάθλιψης Παγκοσμίως αυξάνονται από Μάϊο μέχρι αρχές Σεπτέμβρη.

Αναρωτιέσαι γιατί μπορεί να συμβαίνει αυτό; Οι λόγοι είναι πολλοί και ιδιαίτερης σημασίας ο καθένας. Ουσιαστικά, το καλοκαίρι μιλάμε για μία εποχιακή κατάθλιψη, μία εποχιακή συναισθηματική διαταραχή. Βλέπουμε, λοιπόν πώς όχι μόνο ο χειμώνας αποτελεί κάποιες φορές ‘’εχθρό’’ της συναισθηματικής μας κατάστασης, αλλά και το καλοκαίρι μπορεί να μεταμορφωθεί σε ένα ‘’μαύρο τέρας μελαγχολίας’’ που θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε.


Ποιοι λόγοι μπορούν να οδηγήσουν το άτομο σε καλοκαιρινή κατάθλιψη;

1. Εξωτερική εμφάνιση και χαμηλή αυτοεκτίμηση. Το καλοκαίρι είναι η εποχή που αναδεικνύεται το σώμα μας περισσότερο. Η θάλασσα παραμένει στις πρώτες επιλογές των περισσότερων και η έκθεση του σώματος με μαγιό δυσκολεύει τα άτομα με διαστρεβλωμένη εικόνα σώματος. Δυσκολεύει όλους αυτούς που δυσανασχετούν με την εξωτερική τους εμφάνιση, τα κιλά τους και την εικόνα του σώματος τους να νιώσουν καλά με τον εαυτό τους και να απολαύσουν τις καλοκαιρινές στιγμές. Όλο αυτό οδηγεί στην αύξηση των επιπέδων άγχους καθώς και όλων τον μελαγχολικών συναισθημάτων. Συναισθήματα και σκέψεις όπως ‘’είναι χάλια το σώμα μου’’, ‘’δεν αξίζω’’, ‘’είμαι η χειρότερη και η πιο άσχημη σε ολόκληρη την παραλία’’. Σκέψεις, οι οποίες σαμποτάρουν τον εαυτό μας και μειώνουν την αυτοεκτίμησή μας. Μάλιστα, οι άνθρωποι που βιώνουν όλα τα παραπάνω, τείνουν να αποφεύγουν τις καλοκαιρινές εκδηλώσεις και την θάλασσα, με αποτέλεσμα να απομονώνονται από τους άλλους και να αυξάνουν παράλληλα το καταθλιπτικό σύμπτωμα.

2. Ελεύθερος χρόνος και περισσότερες αρνητικές σκέψεις. Το καλοκαίρι είναι η εποχή, όπου οι περισσότεροι θα πάρουν άδεια από την δουλειά τους, θα έχουν περισσότερο χρόνο χαλάρωσης, ξεκούρασης και προσωπικών στιγμών. Κάποιες φορές, όμως ο ελεύθερος χρόνος μπορεί να λειτουργήσει αρνητικά στον τρόπο που σκεφτόμαστε για εμάς, για τις σχέσεις μας, για την δουλειάς μας, για όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε. Κάποιες φορές ο ελεύθερος χρόνος μας κάνει να σκεφτόμαστε περισσότερο όλα αυτά που μας απασχολούν σε σημείο υπερανάλυσης. Η υπερανάλυση όμως, συχνά φέρνει παράλυση. Παράλυση τόσο σωματική όσο και συναισθηματική, προκαλώντας μας συχνά επίπονα και δυσάρεστα συναισθήματα.

3. Οικονομικά προβλήματα. Η καθημερινότητα μας είναι γεμάτη από οικονομικές υποχρεώσεις και οικονομικές δυσκολίες που απομακρύνουν από όλα αυτά που θα ήθελες να κάνεις το καλοκαίρι. Λες όχι στις διακοπές, σε μία βραδινή έξοδο, στο καινούριο φόρεμα που ήθελες να αγοράσεις. Και όλα αυτά σε κάνουν να αναρωτιέσαι τι νόημα έχει το καλοκαίρι αν δυσκολεύομαι οικονομικά, αν δεν μπορώ να ζήσω όλα αυτά που θέλω; Το άγχος για ακόμα μία φορά κάνει την εμφάνιση του, προκαλώντας μας στενάχωρα συναισθήματα. Ακόμα και αν επιλέξουμε τελικά να πάμε διακοπές, κάποιες φορές βιώνουμε ενοχές λόγω των οικονομικών δυσκολιών, ένα συναίσθημα αυτοκατηγορίας και τιμωρίας του εαυτού εν όψει οικονομικών δυσκολιών.

4. Η υψηλή θερμοκρασία και η μεγαλύτερη διάρκεια της ημέρας. Η αφόρητη, υπερβολική ζέστη προκαλεί ένα αίσθημα δυσφορίας στο σώμα και στην υγεία μας, κάτι που πολύ συχνά τείνει να ρίχνει την ψυχολογία μας.

Σίγουρα όπως κάθε κατάθλιψη, έτσι και η καλοκαιρινή μπορεί να αντιμετωπιστεί, ακόμα και να την σταματήσουμε πριν καν μας επισκεφτεί. Με ποιους τρόπους μπορεί να γίνει αυτό;

- Υγιεινός τρόπος ζωής και καλός ύπνος. Η έλλειψη ύπνου, καθώς και η ανθυγιεινή διατροφή ενισχύουν τα συμπτώματα κατάθλιψης. Είναι σημαντικό το καλοκαίρι να τρεφόμαστε σωστά και να κοιμόμαστε αρκετά. Άλλωστε η ψυχή ακολουθεί το σώμα. Αν αισθάνεται το σώμα μας καλά ακολουθεί και η ψυχή, και φυσικά το αντίθετο.
- Ενδυνάμωση αυτοεκτίμησης και αγάπη προς τον εαυτό μας. Ήρθε η ώρα να αναλογιστείς πάνω στα θετικά εξωτερικά και εσωτερικά σου κομμάτια, να αρχίζεις να αποδέχεσαι τα αρνητικά σου σημεία, να προσπαθείς να αλλάξεις προς το καλύτερο, πάντα με γνώμονα την σωματική και ψυχική σου υγεία και όχι κάτω από πίεση και εξαντλητικές δίαιτες. Είναι σημαντικό να σε αγαπήσεις και να σε αγκαλιάσεις. Είναι απαραίτητο αυτό το καλοκαίρι να νιώθεις καλά με τον εαυτό σου. Να αφήσεις τον πραγματικό σου εαυτό ελεύθερο, αυθόρμητο και αυθεντικό.
- Προτεραιότητες και ποιοτικός χρόνος. Είναι η ώρα να πάρουμε μολύβι και χαρτί και να σημειώσουμε μικρούς στόχους και προτεραιότητες, με τις οποίες θα θέλαμε να ασχοληθούμε το φετινό καλοκαίρι. Είναι σημαντικό να επενδύσουμε σε ποιοτικό χρόνο με τα αγαπημένα μας πρόσωπα, να προσφέρουμε στιγμές ξεγνοιασιάς στον εαυτό μας, να ασχοληθούμε με δραστηριότητες και χόμπι που πάντα θέλαμε, αλλά ποτέ δεν βρίσκαμε την κατάλληλη στιγμή.
- Αναζήτηση βοήθειας από ειδικό. Δεν είναι ντροπή να ζητήσουμε την βοήθεια κάποιου ειδικού ψυχικής υγείας, αν δούμε πως τα συμπτώματα της καταθλιπτικής διάθεσης συνεχίζουν και μας κλέβουν το χαμόγελο από το καλοκαίρι μας. Δεν πρέπει να αγνοούμε το πως νιώθουμε την κάθε στιγμή, να ακούμε το συναίσθημα μας και να το εκφράζουμε. Η ψυχική υγεία άλλωστε είναι το πολυτιμότερο δώρο που μπορούμε να προσφέρουμε στον εαυτό μας όλες τις εποχές του χρόνου.




Καλή συνέχεια καλοκαιριού με χαμόγελα και φροντίδα του εαυτού!


Γεωργία Χριστίνα Κανελλοπούλου
Ψυχολόγος- Οικογενειακή Σύμβουλος

You May Also Like

0 σχόλια